Annons

Oklart läge om miljözoner

Regeringen senarelägger ett möjligt kommunalt förbud mot äldre dieselbilar till 2022.
Intresset i storstadsregionerna är dock ytterst svalt, bara Stockholm håller öppet för miljözoner, men politikerna svajar kring hur, när och var det ska ske.
Miljözoner • Publicerad 24 mars 2018
Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog under en pressträff om utformandet av miljözoner.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljöminister Karolina Skog under en pressträff om utformandet av miljözoner.Foto: Claudio Bresciani/TT

Vid Hornsgatan i centrala Stockholm höll infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) sin pressträff.

Valet av plats var högst medvetet. Det här är en av de gator som är tänkt att kunna inkluderas i en framtida miljözon, det vill säga där äldre dieselbilar kan komma att portas.

Annons

Kommunerna ska ges möjlighet att införa dessa zoner från och med 2020 men där kraven om förbud för bilar med utsläppskrav på Euro 5 kommer att skärpas först 2022.

– Förutsägbarhet är viktigt här, ett stegvis införande så att man kan anpassa sig, säger Eneroth till TT.

En del politiker menar dock att ”dieselmotorer kan bli miljömotorer över en tank”. Susanne Bäckmans (L) debattartikel med den rubriken var en av de mest lästa artiklarna på kristianstadsbladet.se förra året.

Det finns i nuläget en högst splittrad bild i frågan. Socialdemokraterna i Stockholm passar dock på frågan om partiet vill införa miljözoner. Först ska det utredas och det kommer att ta tid. Vilket beskedet till väljarna är, är oklart.

– Det kan jag inte svara på. Ska vi vara seriösa måste den här frågan utredas, säger Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.

Trafikborgarrådet, miljöpartisten Daniel Helldén är tydligare. Han är övertygad om att det blir miljözoner, frågan är bara var och när, hela stadsdelar eller enskilda gator, dock inte hela innerstaden.

Även övriga partier i Stockholms stad är i princip för miljözoner.

– Vi är inte negativa till miljözoner, men man måste ge människor vettiga möjligheter att ställa om, 2022 är inte rimligt, säger Cecilia Brinck (M), oppositionsborgarråd i Stockholm.

I Malmö gör de styrande tummen ned till miljözoner i staden medan frågan i Göteborg splittrar både de rödgröna och Alliansen. Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Liberalerna är för, Moderaterna och Socialdemokraterna är emot.

Synen på dieselbilar har gjort en rejäl u-sväng. För ett par år sedan sågs bilarna som relativt miljövänliga och konsumenter kunde köpa dem subventionerade som miljöbilar.

Annons

Nu är dieselbilen kraftigt ifrågasatt inte bara i Sverige utan i hela Europa. I Tyskland gav man nyligen klartecken till att förbjuda äldre dieselbilar i städerna.

– Jag förstår att man upplever att man är förvirrad och känner sig lurad. Den tidigare borgerliga regeringen lurade konsumenterna när man satte en miljöstämpel på dieselbilar, säger miljöminister Karolina Skog till TT och fortsätter:

Jessica Rosencrantz, Moderaternas trafikpolitiska talesperson, ger svar på tal:

– Miljöpartiet har också varit delaktigt i att prata gott om dieselbilen, säger hon.

Tiotusentals bilister riskerar att drabbas, enligt konsumentorganisationen Motormännen som vill se kompensation.

– Det blir kostsamt för hushåll att behöva byta bil, säger Heléne Lillja, kommunikationschef på Motormännen.

Krav på kompensation?

– Jag tycker absolut att det behövs en kompensation, säger Lillja.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons