Annons

Jörgen Svensson: Jörgen Svensson: Det här kunde vi faktiskt förklarat bättre

Kristianstadsbladet ser över höga distributionskostnader. Det är inget beslut som tas hur lättvindigt som helst.
Jörgen SvenssonSkicka e-post
Publicerad 22 februari 2019 • Uppdaterad 1 mars 2019
Jörgen Svensson
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Jörgen Svensson

I förra veckan gick det ut ett brev till mellan 300 och 400 av Kristianstadsbladets abonnenter av papperstidningen. Budskapet från tidningen och distributionsbolaget Point Logistik var att tidningen hädanefter kommer att distribueras i en ny tidningslåda som sätts upp på ett nytt ställe. I brevet erbjöds också andra alternativ, postdistribution eller digital prenumeration, om man tyckte att den nya tidningslådan placeras för långt från hemmet.

Reaktionerna lät inte vänta på sig. Några var arga, en del riktigt arga, men de flesta som hörde av sig var mest ledsna. Hur kunde Kristianstadsbladet, som de flesta betraktar som en kompis som kommer varje morgon i lådan, göra så?

Annons

Kommunikationen kring förändringarna kunde vi skött bättre. Vi, inte minst jag själv, borde förklarat bakgrunden och resonemanget bakom.

Som redaktör vill jag självklart inte bidra till att begränsa möjligheten att läsa Kristianstadsbladet, det tror jag alla förstår. Men till syvende och sist handlar det här om våra möjligheter att få ekonomi på vår verksamhet. Det är nämligen inte så att tidningsutgivning är att skära guld med täljkniv, det är att ständigt se över kostnader.

Ett exempel: På en mindre väg utanför Kristianstad väg finns det två hushåll som har Kristianstadsbladet. Intäkten är drygt sex tusen kronor per år. Distributionskostnaden är drygt 13 500 kronor.

Mot den bakgrunden är det inte svårt att förstå att ett företag funderar på att göra förändringar.

Point Logistik är för övrigt inte det enda distributionsföretaget som planerar förändringar. Postnord, som till 60 procent ägs av den svenska staten, har också signalerat att det troligen blir neddragningar av postutdelningen. Brevbäraren kommer i vissa områden helt enkelt inte att dela ut post varje dag. Anledningen är bristande lönsamhet hos Postnord.

”Och Telia släcker ner kopparnätet, utan att det finns fiber som kan ersätta framdraget. Och nu ska inte Kristianstadsbladet komma, heller. Är det inte lika bra att stänga av strömmen också?”, sa en upprörd abonnent.

”Hur ska det här sluta, är inte det här en tråkig utveckling i samhället?”, sa en upprörd kvinna som hörde av sig.

Det är jag den förste att skriva under på. Helst skulle jag inte vilja fundera på den här saken en sekund. Jag kan till och med till vissa delar dela upprördheten.

I ett tradigt läge har vi att försöka hitta så bra lösningar som det överhuvudtaget är möjligt. Därför rings varje berörd abonnent upp av Point Logistik.

Ingenting lämnas åt slumpen. Den här frågan är för viktig för det.

Annons

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons