Annons

Gud och Allah ska ut ur klassrummen

Skolinspektionen har hittat brister på tre konfessionella skolor. Friskolorna har nu fått vite. Men det är naturligtvis vansinnigt att skolor som indoktrinerar barn över huvud taget får fortsätta med sin verksamhet.
Publicerad 1 april 2019
Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.
Vetenskapsskolan, tillsammans med två andra skolar, har fått kritik av Skolinspektionen på grund av religiösa inslag i undervisningen.
Vetenskapsskolan, tillsammans med två andra skolar, har fått kritik av Skolinspektionen på grund av religiösa inslag i undervisningen.Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

På Hällebergsskolan i Uddevalla – en kristen friskola – har det framkommit att lärare sagt att det “inte är okej” att vara homosexuell. På den kristna Ekebyholmsskolan i Norrtälje har rektorn sagt att elever kan känna sig “kränkta” om evolutionsteorin lärs ut som den enda sanningen. Och på den muslimska Vetenskapsskolan i Göteborg har man haft “likabehandlingstid” där pojkar och flickor sitter åtskilda och tjejer får lära sig att de ska klä sig i sjal och inte vara “offentliga”. På skolan har förskoleklassen även, något underhållande, lärts sig sjunga “Idas sommarvisa”, fast ordet “jag” hade bytts ut mot “Allah”. Allah gör alltså så att blommorna blommar (SvD den 26 mars).

Skolorna har nu fått vite av Skolinspektionen på några hundratusentals kronor om de inte åtgärdar problemen. Men det är naturligtvis vansinnigt att religiösa skolor som indoktrinerar barn över huvud taget får fortsätta sin verksamhet. De religiösa skolorna är dessutom mycket problematiska ur integrationssynpunkt. Ungefär hur många svenskfödda barn tror ni går på Vetenskapsskolan i Göteborg eller Alsalamskolan i Örebro? Många av dessa skolor är en utmärkt grogrund för ytterligare segregation. Ska alla barn ska få samma förutsättningar kan inte religiös indoktrinering tillåtas under skoltid.

Annons

Men systemet är samtidigt mycket märkligt utformat. Enligt skollagen får konfessionella inslag inte förekomma under undervisningstid, enbart under lunch och raster. Men vad är i så fall poängen med religiösa friskolor? Det rimliga här är ju att antingen acceptera att barn blir religiöst indoktrinerade, eller att förbjuda skolor med religiös inriktning helt och hållet.

Dock är skolorna som kallar sig konfessionella enbart en del av problemet. Det finns nämligen en rad skolor som inte titulerar sig “konfessionella” men som i praktiken lär ut exakt samma pseudovetenskap och könsuppdelar som de religiösa friskolorna (SvD april 2017). Under 2017 stängdes exempelvis “Svenska interkulturella skolan” i Spånga efter att de bland annat hade delat upp tjejer och killar på religiösa grunder. Men skolan hade ingen konfessionell inriktning. Det finns alltså sannolikt ett stort mörkertal av religiösa skolor som Skolverket och Skolinspektionen inte vet om.

S, L och C har dock kommit överens om att förbjuda nyetablering av religiösa friskolor. Det är mycket välkommet. Dock finns ännu inget förslag om att förbjuda redan existerande religiösa skolor. Och det är framför allt KD som borde ta till sig av Skolinspektionens kritik. Två av skolorna som har visar på stora brister är nämligen kristna. KD har samtidigt varit det parti som starkast motsatt sig reglering av de religiösa friskolorna.

Men oavsett om vi inför ett förbud mot skolorna, (vilket hade varit ett steg på vägen), är risken att enbart stämpeln “konfessionell” tvättas bort, men att skolan fortsatt smyger inte religiösa inslag i undervisningen. Det största ansvaret ligger således på Skolinspektionen. De måste få utökat mandat, det måste förekomma fler kontroller, och det måste bli lättare att stänga ner skolor som inte följer skollagen. Religiös indoktrinering ska inte få förekomma i svensk skola.

Emma JaensonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons