Nils-Eric Sandberg: Från dräng till professor

Gästkrönika ,

Roland Andersson från Everöd gjorde en inspirerande klassresa.

En läsbegåvad yngling börjar som sommardräng i Everöd och avancerar – via läroverket i Kristianstad och universitetet i Lund – till professor vid KTH i Stockholm. Ingen dålig klass- och bildningsresa. Roland Andersson – professor emeritus vid KTH – har beskrivit den i sin memoarbok ”Från sommardräng till professor” (Bokpro). En mycket rolig och lärorik bok.

I Stockholm specialiserade jag mig på bostadspolitik. Därför hade jag glädjen att komma i kontakt med Roland Andersson, som var professor i fastighetsekonomi på KTH. Han var född och uppvuxen i Everöd men talade trots många är i Lund och Stockholm perfekt Everödsdialekt.

Från början av trettiotalet koncentrerades det mesta av forskning och utbildning inom nationalekonomi – som reflex av Keynes – på statens ambitioner att reglera konjunktursvängningarna. Med tanke på Sveriges storlek och exportberoende var detta här en hopplös uppgift. Några få ekonomer arbetade istället med applied economics – det vill säga de tillämpade ekonomisk analys på ett antal olika områden: Sven Rydenfelt, Erik Dahmén, Assar Lindbeck, Ingemar Ståhl. Dit hörde också Roland Andersson.

Ett av Rolands huvudområden var bostadspolitik. Han analyserade och kritiserade hyresregleringen, liksom Rydenfelt, men med vetenskapligt mer noggrann metod. Han gjorde en intressant analys för Västerås stad. Västerås har ju ett stort strandområde intill Mälaren. Det var illa utnyttjat, mest av gamla lagerlokaler och ett fängelse. De enda i Västerås som bodde med sjöutsikt var banditerna.

Efter mycket besvär lyckades Roland övertala staden att bygga bostäder i strandområdet. Det gick bra, eftersom de boende ville betala för sjöutsikt. Allt hängde på att stadens politiker ville acceptera en differentiering av priser efter kostnader, och på så vis maximera intäkterna. Till egen förvåning hade de accepterat ett ekonomiskt rationellt beslut – givetvis med stor tvekan.

Roland har också bidragit till analysen av transportkostnader, ett klassiskt ämne inom ekonomisk debatt. Grundfrågan är: vad ska bestämma priset för en transport över en bro, en tågresa? Roland har i en rad sammanhang argumenterat för att priserna ska sättas efter de kortsiktiga marginalkostnaderna. I fallet med en bro: avgifterna ska motsvara kostnaderna för det slitage bilresan vållar. Samma gäller tågresor. Argumentet för detta är att en sådan prissättning maximerar den samhällsekonomiska nyttan av transporterna.

Grundboken i ämnet, ”The Economics of Road User Charges”, skrevs av den engelske ekonomen Alan A Walter. Han lanserade också receptet för trängselavgifter. Jag har träffat honom flera gånger. Han är ingen vänstertyp – han var ekonomisk rådgivare till Margaret Thatcher.

Roland Andersson är i gott sällskap.

Nils-Eric Sandberg är före detta ledarskribent i DN samt publicist i ekonomiska och filosofiska ämnen.