Annons

Svårt för turister och de med synnedsättning

En replik och reflektion på det svar Skånetrafikens informationsansvariga Camilla Bunke gav i Kristianstadsbladet 12/11 under rubriken ”Resan betalas smidigast genom appen”, skriver Elisabeth Disley (L) i Åhus.
Kollektivtrafik • Publicerad 14 november 2019
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Skånetrafiken buss 545 Osby-Kristianstad vid hållplatsen i Bjärlöv/Övarp.
Skånetrafiken buss 545 Osby-Kristianstad vid hållplatsen i Bjärlöv/Övarp.Foto: Tommy Svensson

Jag förstår ambitionen att följa med i den digitala utvecklingen samt göra det lättare att köpa biljetter, men Skånetrafiken har glömt eller bortsett från minst två grupper; Den första av dessa är naturligtvis alla de medborgare med någon typ av synnedsättning och då allt ifrån glaukom, gula fläcken till olika grader av medfödd eller förvärvad blindhet. Många i denna grupp är vana vid och vill klara sig på egen hand och gör så på allra bästa sätt, framförallt i sin närmiljö.

”Många i denna grupp är vana vid och vill klara sig på egen hand och gör så på allra bästa sätt, framförallt i sin närmiljö.”

Naturligtvis kör inte denna grupp bil och blir då hänvisade till tåg eller buss för de resor de vill och kan göra. Gruppen blir extra utsatt de de har svårigheter att använda såväl appar på sina mobiler som betalkort, då dessa betalsystem kräver personliga koder som många inte kan utföra på grund av sin synnedsättning.

Annons

Den andra gruppen Skånetrafiken ställer till det för, är alla turister vi ska besöka vårt land och vår landsdel i synnerhet. Det räcker att ta sig ner till Tyskland för att snabbt upptäcka att det kontantlösa system vi valt att driva längst i Europa och kanske världen, inte fungerar.

”Själv tillhör jag sedan länge alla dem som sällan har kontanter på mig och som utför alla mina bankärenden digitalt...”

Själv tillhör jag sedan länge alla dem som sällan har kontanter på mig och som utför alla mina bankärenden digitalt men har i min närhet personer för vilka dessa digitala system med personliga koder via betalkort eller mobil, försvårar det vardagliga livet och tillvaro väsentligt. Så, Camilla Bunke, smidigast för vem?

Elisabeth Disley (L)

Ledamot i kommunfullmäktige

Ersättare i Omsorgsnämnden

Annons
Annons
Annons
Annons