Annons
Feature

Laddad med ny teknik

Lanseringen av Mitsubishi Outlander PHEV var ett synnerligen lyckat drag. Under de senaste tre åren har modellen prenumererat på den europeiska förstaplatsen vad gäller försäljning av laddhybrider. Men inget varar för evigt, så i ett försök att behålla sin prenumeration lanseras nu en faceliftad modell. Vad sägs om att nästan allt ökat – utom prislappen. Dessutom får man 26 667 kronor i miljöbonus av staten.
Publicerad 24 oktober 2018

Mitsubishis europeiska pr-chef, Daniel Georges Nacsass, är en person som är känd för att kunna hålla låda – inte bara om bilarna utan med egna underfundiga utvikningar. I en timme pratar han om att stjärnorna står rätt för Mitsubishi just nu, att man redan 1966 byggde sin första elbil och att kombinationen suv/el är framtiden. Däremellan hinner han också berätta att det mesta under skalet verkligen är nytt.

Generatorn tillika den bakre elmotorn har fått tio procent högre effekt, medan själva batteriet ökat med femton procent till 13,8 kWh. Detta innebär mycket – inte minst att toppfarten på el ökat från 120 till 135 km/h och att själva räckvidden på el ökat till 5,4 mil.

Annons

Låt oss dock återkomma till siffrorna för att ta en nypa frisk luft och titta på designen som förändrats med försiktighet. Fronten har finslipats med hjälp av en ny grill och nya strålkastare samtidigt som baken fått en modernare framtoning med hjälp av lister och krom samt en ny takspoiler. Öppnar vi förardörren så upptäcks nya materialval och en uppdaterad instrumentering. Däremot erbjuds inte något integrerat navigationssystem eftersom japanerna förlitar sig på att ägarna ska ha en iPhone som jobbar via Apple Carplay.

Det är alltså under huven som den största nyheten ruvar – en helt ny Atkinsonfyra på 2,4 liter och 135 hästkrafter som driver framhjulen tillsammans med en elmotor på 82 hk. Bakhjulen drivs däremot av en elmotor på 95 hästar och hela systemet jobbar automatiskt efter tre grundprinciper.

Eldrift: bjuder som namnet antyder på helt ljudlös körning. Seriehybrid: bilen drivs på el men bensinmotorn vaknar till liv när batterispänningen är låg. Parallellhybrid: motorerna gör gemensam sak och resultatet är en totaleffekt på 230 hästkrafter. Allt fungerar helt sömlöst och köregenskaperna imponerar vid första provturen.

Grundpriset börjar från 399 900 kronor och sedan bjussar staten på en ekologisk odlad morot som är värd 26 667 kronor. Vips är vi nere på 373 233 kronor och med det sagt så lär inte Mitsubishi behöva säga upp sin prenumeration. (CNP AB)

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf

Willy Priske
Johannes Gardelöf
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons