Annons

Emma Pilthammar: Emma Pilthammar: Betyg i uppförande borde införas igen – lärare får inte längre samma respekt

Kraven för att få bra betyg har höjts, men var har skolans struktur tagit vägen? Jag upplever att skolan inte alls är lika strikt som den var förr. Ibland känner jag att det är så illa att jag undrar ifall det är eleverna som bestämmer över lärarna eller tvärtom.
Emma Pilthammar
Publicerad 20 april 2018
Detta är en personligt skriven text i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Emma Pilthammar kommer att skriva en krönika en gång i månaden för Kristianstadsbladet.
Emma Pilthammar kommer att skriva en krönika en gång i månaden för Kristianstadsbladet.Foto: Berit Roald, Bosse Nilsson

Det går på fel håll när man som gymnasieelev känner att tiden på högstadiet var mer rigorös. Ju högre upp i studierna man kommer, ju allvarligare blir det, och ju mer ansvar behöver man ta över sitt arbete. Våra lärare på Önnestads skola påpekade jämt hur viktigt det var att själv hålla koll på vilka läxor som var till vilken dag, eftersom “det fick man minsann hålla koll på själv på gymnasiet sen”.

Tyvärr så upplever jag inte gymnasiet så allvarsamt som jag först föreställt mig på högstadiet.

Annons

Jag och mina vänner upplever ofta en orättvisa eftersom lärarna många gånger tullar på deadlines. Vi har alltid lämnat in uppgifter i tid oavsett om vi inte känt oss nöjda med resultatet eller ej. Då är det tråkigt att komma till skolan och inse att det bara är tio av 29 som lämnat in när de skulle, och att läraren då bestämmer sig för att skjuta fram deadlinen eller rentav ber dem skicka in “när de har tid”. Så här fungerar det ju aldrig i verkliga livet.

Det är viktigt att lära sig att hålla tider. Skolan är en plats där man kan träna på detta. Man ska trots allt förbereda sig inför högre studier och jobb. När det inte finns några konsekvenser mer än att man blir stressad själv, lär man sig inte att göra saker i tid. Har man inte en väldigt bra anledning till att man inte lämnat in, borde man få underkänt på uppgiften. Ibland får jag dessutom känslan av att det numera är eleverna som bestämmer över lärarna. Det är inte längre en lärare som får eleverna att gör det de ska, eleverna får istället en lärare att ändra sina planer konstant.

En annan sak som ofta förekommer är sena ankomster och inställda lektioner. Många gånger blir ens sena ankomst inte en registrerad. Det är väldigt viktigt att komma i tid till lektioner, precis som att lämna in uppgifter i tid.

Lärare får inte längre samma respekt som förr, och därför tycker jag att betyg i uppförande borde införas igen. Hur man beter sig i olika sociala situationer är en viktig del i skolan. Man ska inte kunna bära sig åt hur som helst. De som inte kan sköta sig förstör för så många andra, utan att det finns tillräckligt med konsekvenser. Mycket tid går ändå åt just detta, att lärarna tillrättavisar en del elever, medan de som uppför sig korrekt, inte får någon beröm eller uppmärksamhet för det.

Skolan behöver skärpas och barnen behöver förstå och lära sig att utbildning är viktigt, det är inget som ska slarvas bort. Lärarna behöver också kunna säga ifrån när saker inte står rätt till.

Annons
Annons
Annons
Annons