Annons

Fartfest med Fiesta

Vi provkör nya Ford Fiesta ST. Vägen bjuder på skarpa kurvor, förföriska raksträckor, tajta passager, djupa stup och är inget för dig med svaga nerver. Med 200 hästkrafter i det trecylindriga stallet bjuder Fiesta ST upp till en sällan skådad fartfest.
Publicerad 24 oktober 2018

På spanska innebär ordet ”fiesta” en större fest eller färgsprakande festival. Ford började smygfestandet redan förra året med en ny genomarbetad version av långköraren Fiesta. Nu fyller man på utbudet med sportiga ST och resultatet är en festlig bil à 204 900 kronor där buset får härja så gott som fritt.

Designmässigt har nya Ford Fiesta ST begåvats med en tuffare grill, ilsket röda ST-emblem, 17-tumsfälgar, en större takspoiler och dubbla avgasutblås. Öppnar vi förardörren så upptäcks en sportigare ratt, framstolar från Recaro, kortare växelspak och svart innertak.

”En kompakt sportbil med tre cylindrar får måhända en och annan entusiast att rynka på näsan, men sanningen är att maskinen på 1,5 liter är ett riktigt lyckopiller.”
Annons

Fiesta ST finns också med tre eller fem dörrar och eftersom båda kostar lika mycket är det svårt att förstå varför man skulle välja bort det enklare insteget till det fullt fungerande baksätet. Fram är det lätt att hitta en bekväm körställning – även om sportstolarna initialt kan kännas lite väl tajta så kommer de till sin rätt vid inspirerad körning. De allra flesta kryssar dessutom i pluspaketet för 15 000 kronor. Då ingår förutom en bättre klimatanläggning och större infotainmentskärm med navigation även ett ljudsystem från Bang & Olufsen på 675 watt.

En kompakt sportbil med tre cylindrar får måhända en och annan entusiast att rynka på näsan, men sanningen är att maskinen på 1,5 liter är ett riktigt lyckopiller. Motorn levererar 200 hästkrafter till framhjulen på ett imponerande kultiverat och balanserat sätt.

En viss del av arbetet genomförs faktiskt med blott två cylindrar vid låg belastning, men när behovet faller in så sker en så gott som omärklig aktivering av den tredje cylindern. Festens höjdpunkt händer när man aktiverar körläget ”Track”. Plötsligt ackompanjeras nedväxlingarna av avgaspuffar, styrningen blir trögare, gasresponsen kvickare, fjädringen fastare samtidigt som stabilitets-systemet tillåter mer bus

Noll till hundra rullar nu på 6,5 sekunder och toppfarten nås vid 235 km/h. Men går festandet överstyr rycker bilens elektroniska ordningsvakter ut och återtar bryskt kontrollen. (CNP AB)

Text: Willy Priske och Johannes Gardelöf

Willy Priske
Johannes Gardelöf
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons