Johanna Nylander: Historielöst att begränsa bilarna

Gästkrönika Artikeln publicerades
Miljöminister Karolina Skog (MP) vill begränsa bilismen.
Foto: Claudio Bresciani/TT
Miljöminister Karolina Skog (MP) vill begränsa bilismen.

Hela landet tjänar på att det finns en mångfald av fungerande kommunikationssätt, och vare sig man förlitar sig på bilen, cykeln eller pågatåget till vardags är det bra när alternativen finns.

Regeringen med Miljöpartiet i spetsen vill ge kommuner rätt att införa nya miljözoner där bilar som drivs med diesel eller bensin kan förbjudas att köra. Om de nya zonerna får samma genomslag som dagens leder det i praktiken till dieselförbud. De dieselbilar som tidigare klassats som miljöbilar, kommer inte tillåtas i miljözonerna från år 2022. I dag beräknas 1,3 miljoner bilister köra en sådan nyare dieselbil.

Miljöministern, skånska Karolina Skog, är en av dem som varit mest drivande i att begränsa bilismen som hon menar driver på ojämställdheten och tar plats i landets städer. I en intervju (Expressen, 20/3) om självkörande bilar är hon skeptisk till teknikutvecklingen och den enda fördel hon nämner är att kunna begränsa hastigheten och förbättra säkerheten.

Egentligen är det absurt att trafikfrågor blivit så politiska, vare sig det är vägar eller kollektivtrafik. Hela landet tjänar på att det finns en mångfald av fungerande kommunikationssätt, och vare sig man förlitar sig på bilen, cykeln eller pågatåget till vardags är det bra när alternativen finns. Att kunna transportera sig är en förutsättning för ett levande land, inte minst utanför storstädernas kärnor.

Därför är det extra problematiskt när miljöministern visar en så klar teknikfientlighet mot just bilar. För i takt med att den självkörande tekniken blir bättre så kommer bilkörandet se helt annorlunda ut än vad den gör i dag, och en av de saker som kan bli bättre om det utformas rätt är miljön. Det kommer behövas färre ytkrävande parkeringsplatser när bilen kan köra bort och parkera sig själv. Det kommer vara lättare att dela bil med andra, det blir lättare att ladda elbilar och bilar som styrs i grupp förbrukar mindre energi.

Vägar kostar mindre att bygga än spår, och framför allt i glesbygd skulle den självkörande bilen bli en rörelserevolution. Inte minst för alla som inte själv kan köra bil idag utan är helt beroende av taxi, färdtjänst eller släkt och vänner som ställer upp. Barn som bor utanför bussförbindelser behöver inte längre bli skjutsade till hockeyträningar eller musiklektioner. Varor kan levereras punktligt och snabbt utan att vara beroende av en förares tidschema.

För drygt hundra år sedan var bilen en kuriositet, men tack vare teknikutvecklingen och sin utbredning förändrade den vardagslivet i hela landet och har varit en grund till ett oerhört välstånd. Den krävde en annan stadsbyggnad och andra typer av vägar än häst och vagn, och det skiftet borde dagens politiker lära sig av. Tekniken för självkörning är inte färdig, men det är en utveckling som borde välkomnas och förberedas, för det kommer förändra hur bilar körs och används, och för många kommer det innebära en ny typ av rörelsefrihet som inte är jämförbar med något som finns i dag.

Johanna Nylander är liberal samhällsdebattör.