Sänk bensinskatten!

Ledare Artikeln publicerades
Foto: Stina Stjernkvist/TT

Nästan en tia av varje liter bensin går till skatt. Om det hindrar folk från att komma till jobbet, sjukvården och vänner har det gått för långt. Folk är förbannade med rätta.

Flera hundra tusen människor har gått med i gruppen Bensinupproret 2.0 på Facebook. Varje dag kommer 50-60 000 förfrågningar om medlemskap, berättade grundaren Janne Berglund för mig när vi möttes i kulisserna på TV4.

Det är lätt att förstå folks frustration. Priset ökar och ökar och ökar, och allt handlar inte om produktkostnad, utan en mycket stor del - nästan två tredjedelar - går till skatt. Pengarna går inte främst till mackägare eller oljeshejker, utan till Magdalena Andersson (S), som inför valet 2014 lovade: ”Det är jättedyrt att tanka bensin som det är, vi ser inget behov av att höja bensinskatten”. Sen höjde hon ändå. År efter år.

Det handlar om punktskatter – energiskatt och koldioxidskatt - och sen moms, som med 25 procent är nästan högst i Europa där snittet är 21,5. Momsen tas dessutom ut på hela summan, vilket innebär att bilägarna betalar skatt på skatt. Det blir absurt.

Skatterna måste definitivt ner; det ständiga höjandet måste få ett slut.

Folk måste för sjutton kunna röra sig, ta sig till sin arbetsplats, träffa familj eller komma till vårdcentralen. Alla bor inte i Stockholms innerstad där det går en buss varannan minut eller där man kan välja cykel i stället. 80 procent av allt resande i Sverige sker med bil av en orsak. Om priset för att resa blir så högt att folk i princip hamnar i husarrest har det gått för långt.

Visst, utsläppen måste ner och miljön mår inte bra av bilkörande, men om vi inte kan resa till jobb som passar vår kompetens är det skadligt för tillväxten – som är viktig för att vi ska ha råd med forskning kring miljön. Om ekonomin är stark finns marginaler för att motivera fram bättre alternativ för transporter och energiframställning. Det är ett modernt vägval i klimatfrågan.

Dessutom känns miljöargumentet som det senaste trendargumentet som används för att pressa bilägarna. Enligt Ekonomifakta har skatten på bensin höjts i många steg genom åren och motiven har varierat. ”Numera handlar det om klimatet, men historiskt sett har man också pekat på helt andra saker, till exempel behov av ökade resurser till arbetsmarknadspolitiska åtgärder, satsningar på ubåtsjakt och omstruktureringar av SJ och Banverket.”

Ja, bilägarna är bekväma att beskatta, för de har inget val. Om de vill ta sig till släktträffen eller sin arbetsplats måste de ta bilen och snällt betala skatten även om tänderna gnisslar och de får dra ner på annat.

Extra mycket svider skattenivåerna när man vet att skatten sen slösas bort på sånt som ”gratis” entré till museum i huvudstaden, konstutställningar för maskar, eller påhitt som det i Trelleborg där stadens statyer ska granskas normkritiskt för 200 000 spänn. Krona för krona för krona delas ut till diverse projekt – hej och hå slösa på! Nån ska ju betala och så klämmer politikerna åt bilägarna igen.

Det finns verkligen skäl att vara upprörd och protestera, så det är fint att se hur människor nu samlar sig och försöker påverka politikerna. Låt oss bara hoppas att det sker på ett civiliserat sätt, med respekt för andras rörelsefrihet och utan att skapa oro. Det vinner man inga sympatier på.

Men sund debatt är välkommen i en demokrati. Kämpa på!

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.