Annons

Svend Dahl: Rätt med obligatorisk förskola för nyanländas barn

Det är ett bra sätt att tidigt ta steget in i det svenska samhället och lära sig språket.
Ledare • Publicerad 3 maj 2018
Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.
Foto: Hasse Holmberg/TT

Gör det obligatoriskt för nyanländas barn att gå i förskolan, föreslår Liberalerna. Det är ett förslag som har förutsättningar att både förbättra integrationen och stärka barnens förutsättningar att senare klara av skolan med bra resultat.

Enligt förslaget ska det från tre års ålder vara obligatoriskt för barn till nyanlända att gå minst 15 timmar i veckan i förskolan. Samtidigt ska en särskild satsning på svenskundervisning göras.

Annons

Idag går de allra flesta barn i förskola. Men skillnaderna mellan olika grupper och områden är stora. Statistik som riksdagens utredningstjänst tagit fram på uppdrag av L visar att cirka 84 procent av barnen i åldern 1-5 år med minst en förälder som är född i Sverige går i förskolan. Bland barn i samma ålder, men där båda föräldrarna har utländsk bakgrund, är inskrivningsprocenten väsentligt lägre, 78 procent. Statistiken visar också att andelen treåringar som går i förskolan i utanförskapsområden som Husby, Tensta och Rinkeby är 6-11 procentenheter lägre än i Stockholm som helhet.

Det är rimligt att anta att många av barnen som inte går i förskolan är de som behöver den mest. För barn med föräldrar som inte talar svenska hemma, eller där mamman kanske knappt satt sin fot utanför hemmet, blir förskolan ett sätt att tidigt ta steget in i det svenska samhället, lära sig språket, bygga upp ordförrådet och skaffa sig gemensamma kulturella referensramar. Samtidigt blir förskolan ett sätt för nyanlända kvinnor att skaffa sig en relation till det omgivande samhället och få möjlighet att ta steget in på arbetsmarknaden.

Forskningen visar också tydligt att förskolan har en viktig roll i att kompensera för föräldrars olika förmåga att stimulera sina barn språkligt och intellektuellt, vilket har stor betydelse för skolresultaten längre fram. Studier visar exempelvis att barn från socioekonomiskt sämre förhållanden som gått i förskola klarar sig bättre i skolan och når bättre resultat på Pisa-testerna än dem med motsvarande bakgrund som inte gått i förskola. Det är slutsatser som stämmer väl in på nyanlända barns situation - utan bra kunskaper i svenska blir det svårt att klara av skolan.

Obligatorisk förskola för nyanländas barn är därför en viktig reform för att se till att alla barn i Sverige får en bra start i livet.

Svend Dahl
Annons
Annons
Annons
Annons