Annons
Feature

Lexus i sträckbänken

Publicerad 21 november 2018

Intresset för sjusitsiga suvar har ökat på senare tid och i Sverige har bland annat Volvo XC90 drivit på utvecklingen. Nu ger sig RX 450hL in i kampen och för att leverera Lexuskvalitet räcker det inte bara med att göra om säteskonfigurationen i vanliga RX. Här handlar det om en förlängd kaross som dessutom är riktigt snygg.

Annons

Att klämma in ytterligare två stolar i en tredje sätesrad och samtidigt behålla en snygg design handlar alltid om kompromisser. Men vi kan redan nu säga att Lexus fixat dilemmat med bravur. Medan andra biltillverkare erbjuder sju sittplatser som tillval till sina redan befintliga modeller så har RX 450hL fått en helt egen kaross.

Formgivningen är läcker med den maffiga grillen och de ”L-formade” strålkastarna. Känslan för detaljer är påtaglig och när man närmar sig bilen tänds belysningen i samtliga dörrhandtag. Interiören är i en klass för sig och mittkonsolens träinlägg är laseretsade av pianohantverkarna hos Yamaha.

Den treekrade läderratten ligger perfekt i händerna och härifrån kan man sköta allt ifrån 12,3-tums skärmen till ljudanläggningen från Mark Levinson. Jämfört med ”vanliga” RX 450h erbjuder L-versionen inte bara fler sittplatser, utan även ett större bagageutrymme med nedfällda baksäten. Själva fällningen görs dessutom med ett knapptryck och vips har man en rejäl lastyta på 1656 liter.

Lexus 450hL har förlängts med elva centimeter jämfört med originalet men däremot är drivlinan oförändrad. Det rör sig alltså om en sexcylindrig bensinare på 262 hästkrafter som arbetar tillsammans med två elmotorer – en främre på 167 hästar samt en bakre på 68. Den sammanlagda totaleffekten hamnar på 313 hk, vilket gott och väl räcker.

Sprinten noll till hundra rullar på goda åtta sekunder och toppfarten är 180 km/h. På traditionellt Lexusvis råder det en påfallande tystnad i kupén samtidigt som köregenskaperna är säkra och den steglösa automatlådan gör ett utmärkt jobb.

Den enda nackdelen är måhända prislappen som startar från 707 700 kronor, vilket är plus 35 000 jämfört med 450h. (CNP AB)

bild 1/3

Willy Priske och Jenny Nilsson

Willy Priske
Jenny Nilsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons